Weblog Leren in Bedrijf

Hoe maak ik gebruik van social media?

 

Tijdens een workshop voor oud deelnemers aan de FCE-leergang merkte ik dat veel collega’s daar geen idee hadden wat er allemaal mogelijk is in het werken met social media. Er werd vooral gezegd: “het kost vooral veel tijd”, “ik heb al zoveel email te verwerken, moet ik dan ook nog twitteren en tweets bekijken”.  Veel aanwezigen hadden geen idee dat gebruik van social media ook veel tijd kan opleveren, kennis kan toevoegen en email kan besparen. Er miste praktische kennis van toepassingen. Ook veel collega bloggers schrijven wel over handige social media, neem Wilfred Rubens, maar ook daar ontbreekt hoe je dit praktisch kunt gebruiken. In deze weblog zal ik proberen te beschrijven wat ik gebruik, hoe en wanneer, en vooral ook, wat het mij oplevert en kost.

Allereerst het waarom. Gebruik van social media is voor mij geen doel op zich maar het is een waardevolle bron om in mijn behoefte aan kennis en informatie te voorzien. Ik ben nieuwsgierig naar wat andere vakgenoten te melden hebben en ik hoop daarvan zelf weer te leren en nieuwe kennis op te doen. Zo blijf ik mij ontwikkelen in mijn werk. Ik gebruik social media dan ook vooral werkgericht, al twitter ik ook over films die ik zie, musea en concerten die ik bezoek en over andere meer persoonlijke aangelegenheden. Maar de bron is werkgerelateerde nieuwsgierigheid.

Ik begin en eindig mijn werkdag met het openen van mijn RSS-feeder: www.netvibes.com. Op deze website voeg ik alle websites en weblogs toe die ik interessant vind om te volgen. Als er nieuwe informatie is geplaatst op 1 van “mijn’ websites, dan geeft netvibes dat weer in een handig overzicht. Met daarbij een korte omschrijving. Zie ik snel genoeg of het interessant is om te lezen of niet. Soms lees ik het meteen, anders markeer ik de site als “ongelezen”. Of ik stuur de website of de PDF door naar een website waarop ik alle documenten / weblogs plaats die ik nog wil lezen. Bijvoorbeeld via de e-reader of op de laptop in de trein. Dit is www.evernote.com.  Handig is dat je niet online hoeft te zijn om de documenten te lezen. Je download het programma op je pc / laptop en als je tijd hebt synchroniseer je online met de “centrale basis” op het web.

Vervolgens open ik www.tweetdeck.com.  Een handig programma waarop je alle tweets, linkedIn en facebook veranderinderingen in 1 overzicht weergegeven krijgt. Vanuit dit programma kun je ook tweets versturen. En het past ook op veel smartphones. Helaas niet op mijn Nokia, daar gebruik ik dan weer socially. Ik heb mijzelf aangeleerd om als ik geconcentreerd wil werken het programma uit te zetten. En als ik behoefte heb aan afleiding dan start ik het weer op. Je hebt hiervoor wel een eigen account nodig op LinkedIn, facebook en/of twitter.

Ik gebruik www.delicious.com om websites te bewaren die niet zozeer handig zijn om te volgen, maar om te gebruiken wanneer nodig. Bijvoorbeeld sites met leuke video’s, tips voor gebruik van social media, trainingsmateriaal etc.  Je kunt hierop sites plaatsen en er ook trefwoorden (tags) aan toekennen. Dat zoekt dan makkelijk. Deze site is voor iedereen toegankelijk. Je kunt ook met een team een eigen pagina aanmaken en zo samen handige sites bewaren. Kijk maar eens op: http://www.delicious.com/lereninbedrijf

Voor een aantal projecten, waarin ik samenwerk met medewerkers uit verschillende organisaties heb ik in https://sites.google.com/site een eigen, gartis, platform aangemaakt. Hierin bewaren we documenten, zodat er altijd de laatste versie is. Je kunt er via googledocs ook samen in werken. En ik zet er altijd een nieuwsfunctie en forum in. Scheelt heel veel emailverkeer want via het forum stellen we aan elkaar vragen en geven we antwoord en via de nieuwsberichten weten we wat er speelt. Deze google-omgeving gaat uit van een eigen profiel en daarop heb ik ingesteld dat ik via mij email een melding krijg als er iets nieuws is geplaatst.  Als er veel geplaatst wordt kun je er ook voor kiezen om die functie uit te zetten en elke dag een keer te kijken. Nadeel is dat sommige organisaties gebruik van de google-omgeving automatisch blokkeren. Dat vraagt dan afstemming met de systeembeheerder. Een mooi alternatief vind ik www.ning.com, daar betaal je voor maar je kunt dan het platform nog beter aanpassen aan je eigen wensen.

Telefoneren en vergaderen doe ik zoveel mogelijk via www.Skype.com . Je kunt met meerdere mensen tegelijk bellen door hen in een groep te plaatsen. Video uit en je hebt een goede verbinding! Tijdens het bellen kun je bijvoorbeeld de chatfunctie onderin gebruiken voor het maken van korte aantekeningen. Of je stuurt via die chatfunctie een link naar een document in www.dropbox.com. Of www.slideshare.com. Dan kan iedereen tijdens het bellen ondertussen op de pc meekijken in het document en er meteen op reageren.

Werk je veel samen met meerdere collega’s dan is een afspraak plannen met www.datumprikker.nl heel handig. In 1 overzicht zie je meteen wie wanneer wel en niet kan en is de afspraak zo gepland. Dat scheelt heel veel heen en weer gebel en gemail!

Wat ook handig is, is om igoogle te installeren als bureaublad. Hierop kun je snelkoppelingen zetten naar websites die je veel gebruikt. Ik heb hier links naar de websites van de NS, routeplanner, buienradar, google, youtube, mijn bank op geplaatst.

Voor al deze sites heb je vaak gebruikersnamen en wachtwoorden nodig. Een heel gedoe om die allemaal ergens te bewaren. En wijs om wel steeds andere combinaties te gebruiken. Op mijn pc heb ik daarom www.lastpass.com geïnstalleerd. Een digitale kluis die al je gebruikersnamen en wachtwoorden opslaat en je automatisch laat inloggen. Dit programma activeer ik elke ochtend met een heel moeilijk wachtwoord zodat ik zeker weet dat onbevoegden niet via dit programma kunnen inloggen achter mijn pc. Dat is het enige wachtwoord dat je wel moet onthouden Wink

Wat kost het mij en wat levert het werken met deze social media mij op?

Het levert me tijdwinst op doordat mijn emailverkeer is verminderd. Die tijd gebruik ik dan weer om de websites te lezen waar nieuwe informatie is gezet. Zo lees ik veel actuele en interessante informatie. Tegen de tijd dat dat in een papieren vakblad komt heb ik het al gelezen. Die tijd gebruik ik dan weer om regelmatig te tweeten en tweets te lezen. Ook dat brengt veel relevante informatie en leuke contacten. Dat kost dan wel weer tijd maar levert me veel inspiratie en nieuwe kennis op. Een voorbeeld: ik twitterde dat ik bezig was met een inleiding voor een congres. Ging over de kracht van dromen. Een volger meldde mij dat zij juist een onderzoek had gelezen dat dit verhaal zou kunnen ondersteunen. En inderdaad, een heel waardevolle aanvulling.

Wie heeft nog meer praktische aanvullingen op mijn voorbeelden? Wie gebruikt nog andere handige social media en vult dit aan?

 

 

 

Tags: SocialMedia

Reacties   

 
#3 Ineke 30-10-2011 18:51
Hoi Joke, wat een leerzaam weblog. Heb al diverse links uitgetest, leuk om steeds meer te ontdekken! Groetjes Ineke
 
 
+1 #2 Joitske Hulsebosch 28-10-2011 12:05
Ha Joke, hier is de link naar een korte video waar ik mijn social media gebruik deel: http://blip.tv/joitske/social-media-gebruik-joitske-5684794
 
 
#1 simone verhoeven 02-10-2011 12:45
Beste Joke,

Wat een handige tips en zo praktisch! Hootsuite is ook een programma om twitter, linkedin, facebook ed. te volgen. Dit hoef je echter niet te downloaden!
Ik gebruik ook nog prezi.com. Een moderne variant van powerpoint, dynamischer, speelser en wat minder lineair. Leuk en makkelijk om verbanden te leggen in je presentatie en om overzicht te bieden (dat spreekt ons toch wel aan als professionals in leren!) Hartelijke groet,

Simone Verhoeven
 

Plaats reactie