Blogkermis sociaal leren

Joitske Hulsebosch heeft mij uitgedaagd mee te doen aan een blogkermis over sociaal leren. Een breed begrip waar ik steeds meer grip op krijg en waar ik graag over wil delen. Inspiratie voor dit blog komt van een blog van Helen Blunden: ‘social learning creates confusion’  en van de MOOC over 70-20-10 die ik momenteel volg.
 
Helen Blunden ontrafelt het begrip sociaal leren. Want nee, sociaal staat niet per se voor gebruik van social media. En leren staat niet voor trainen en opleiden. Maar wat is het dan wel en waarom probeer ook ik het begrip te doorgronden? Sociaal leren staat voor mij voor:
 
“Social learning is about people connecting with each other (in any way whether in person, through social media or technology – the manner is irrelevant) so that can connect ideas, information and insights”.
 
Wat is er anders aan dan werken in teamverband waarin al wordt samengewerkt? Voor mij zit het andere in het bewust en actief verbinding zoeken, netwerken, het in contact komen en uitwisselen met collega’s binnen en buiten je organisatie die met vergelijkbare vraagstukken bezig zijn. En waarmee je nieuwe ideeën kunt ontwikkelen, informatie en reflecties kunt delen om zelf en samen slimmer te worden in je werk. En Helen voegt er aan toe, ook slimmer in hobbies die je hebt, want ook dan kun je “sociaal leren”. Met elkaar weet je meer en kom je verder.
 
Dan de link met de MOOC 70-20-10. Een raamwerk dat inzicht geeft in hoe het leren gemiddeld genomen plaatsvindt: 70% van het leren vindt plaats in het werk. 20% van het leren gebeurt door reflectie, coaching en 10% door formele leertrajecten. Ik ben op zoek naar vormen om de 70% leren in het werk nog effectiever te maken door een andere inzet van die 20%. Coaching en reflectie zijn zeker belangrijk, maar wat als deze gecombineerd worden met actief delen van je werkervaringen en te participeren in (online) netwerken? Dat je leert van inzichten van collega’s uit je team en (online) netwerk en om die inzichten vervolgens uit te proberen en uit te bouwen in je eigen werk? Het gaat dan ook over ‘hardop werken’ tijdens het werk met collega’s uit je team / projectgroep èn over ‘hardop werken’ in (online) netwerken: working out loud, en DoenDenkenDelen
Naar mijn idee is die versterking nodig om echt en bewust te blijven leren in je werk. Daarmee worden de 70% en 20% voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden, zonder sociaal leren geen werkverbetering! Mijn zoektocht naar hoe deze verbinding stevig in te zetten gaat door....
 
Alle blogs uit de blogkermis en de samenvatting vind je hier.

Reacties

Ha Joke, en heb je ook nog een mooi voorbeeld van hoe dit uitwerkt? Is de MOOC zelf voor jou een voorbeeld van sociaal leren?

Ha Joitske, de MOOC is voor mij inderdaad een voorbeeld van hoe sociaal leren kan uitwerken. Er wordt niet alleen op opdrachten gereageerd, maar ook op elkaar en er worden ervaringen gedeeld. En daar zit voor mij dan de kracht. 

Hoi Joke,

Wat leuk om je reflectie hier te lezen in de vorm van een blogkermis. Je raakt volgens mij inderdaad ook de kern van hoe je sociaal leren (20) succesvol kunt toepassen. Het verbeteren van je performance met behulp van ondersteuning in het werk (70) in de vorm van resources, performance support etc. maar juist ook daaraan gekoppeld de sociale interacties in communities en netwerken rondom die resources.

Groet, Joost

Ha Joke
Leuke blog. Mooi hoe je benoemt dat persoonlijke social learning strategieën je kunnen helpen om met de 20% de 70% naar een hoger plan te tillen!
Ik vond de blog van Helen een mooi uitgangspunt en daar ben ik dus ook maar gestart...groeten, Saskia

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.